اتاقک

تجربه ایرانگردی

اتاقک

تجربه ایرانگردی

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شهر مریوان یکی از شهرهای مرزی استان کردستان و همسایه عراق است که طبیعتی زیبا و بناهای تاریخی دیدنی دارد. البته ناگفته نماند که جدای از جاذبه های گردشگری بازار مرزی این شهر نیز با داشتن کالاهایی با قیمت مناسب مسافران را به خود جذب می کند. بازارچه مرزی مریوان یکی از بااهمیت‌ترین بازارهای غرب ایران است که می توان انواع کالاها را با قیمت مناسب خرید و فروش کرد. به همین خاطر مریوان در تمام طول سال مسافران خاص خودش را دارد. در ادامه از جاذبه های گردشگری مریوان و جاهای دیدنی مریوان برایتان بیشتر می‌گوییم.

یکی از شناخته شده ترین دریاچه های ایران و جاذبه های گردشگری استان کردستان، دریاچه زریبار است که در تمام فصول سال تماشایی و زیباست. در فصل بهار دور تا دور دریاچه با درختان سرسبز و رنگارنگ در شکوفه پوشیده شده است، در پاییز انعکاس درختان خفت رنگ را می توان در آن دید و در زمستان ها به طور کامل یخ می زند. علاوه بر طبیعت زیبا اما دریاچه زریوار امکانات تفریحی مانند ماهیگیری، قایق‌سواری و پاراگلایدر را نیز برای بازدیدکنندگان خود درنظر گرفته است. البته از آنجایی که این دریاچه زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر، ماهی سیاه خال‌دار، عروس ماهی، سس ماهی و شاه‌کولی است در حفاظت از آن باید دقت کرد. بنابراین به هیچ عنوان آب را آلوده نکنید.

دشت بیلو یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان مریوان است که برای علاقه مندان به طبیعت، کمپینگ و عکاسی می تواند انتخابی عالی باشد. دشت بیلو در فاصله 15 کیلومتری از شهر مریوان قرار دارد و  اگر خوش شانس باشید می تواند پرواز لک لک ها در آسمانش را تماشا کنید.

غار کونا شم شم نیز در ارتفاعات کوه چهل چشمه قرار دارد و زیستگاه خفاش ها است. برای آشنایی بیشتر با شهرستان مریوان می توانید به اینجا مراجعه کنید و برای جستجو اقامتگاه به سایت رزرو آنلاین ویلا.

  • نسرین طاهری
  • ۰
  • ۰

شهرستان کامیاران یکی از شهرهای کوهستانی استان کردستان است که توسط رشته‌کوه‌های شاهو و بیستون محاصره شده است. علت شهرت و جذابیت کامیاران را می توان تاریخ پربار آن دانست اما گذشته از بناهای تاریخی این شهر طبیعت زیبا و جذابی هم دارد. بهترین زمان سفر به کامیاران، بهار و پاییز است، زیرا زمستان های این منطقه بسیار سرد و تاسبتان های آن گرم است. کامیاران یکی از شهرهای توریستی استان کردستان است که هرساله مسافران زیادی از آن بازدید می کنند. بنابراین اگر علاقه مند به تاریخ و طبیعت هستید، کامیاران می تواند انتخابی مناسب برای شما باشد. در ادامه از جاذبه های گردشگری کامیاران برایتان بیشتر می‌گوییم.

کتیبه تنگی ور یکی از آثار تاریخی شهر کامیاران است که از نگاه تاریخی و باستان شناسان اهمیت بالایی دارد. ، کتیبه و سنگ‌نوشته «تنگی‌ور» که با باررسی های انجام شده قدمتش را به دوران آشوریان نسبت داده اند، تصویر و متنی حکاکی شده دارد. تصویری که احتمال می دهند مربوط به سارگن دوم، پادشاه آشوری، باشد و کتیبه ای که با خط میخی از جنگ‌ها، پیروزی‌ها و فرمان‌های آشوریان گفته است.

علاوه بر بناهای تاریخی اما شهرستان کامیاران طبیعت زیبایی نیز دارد. چشمه کواز یکی از جاذبه های طبیعی این شهر است که در دامنه کوهی در روستای پالنگان قرار دارد. آب این چشمه شیری رنگ است و طعم و بوی گوگرد دارد. البته آهن نیز یکی دیگر از مواد معدنی موجود در آب است. غلطت بالای این دو ماده معدنی باعث شده است تا آب چشمه خاصیت بالایی برای  درمان بیماری‌های پوستی، تنفسی و روماتیسم باشد. این چشمه استخری کوچک دارد که محل جمع شدن آب معدنی است. درضمن آب این چشمه معدنی است.

روستای پالنگان که در گذشته به آن پلنگان می گفتند یکی از توابع کامیاران است. پلنگان به معنی زیستگاه پلنگ بوده است هرچند که این روزها نام آن تغییر کرده است. در اینجا از جاذبه های گردشگری کامیاران گفته ایم و برای جستجو اقامتگاه به سایت رزرو آنلاین  ویلا.

  • نسرین طاهری
  • ۰
  • ۰

آسارا یکی از زیباترین شهرستان های کشورمان است که در استان البرز قرار دارد. این شهر به پاییزهای زیبا و رویایی خود معروف است.  برای رسیدن به شهر آسارا باید از جاده چالوس عبور کنید که آن ها یکی از زیباترین جاده های ایران است. درواقع برای رسیدن به بهشت باید از بهشت عبور کنید. شهر آسارا برای پایتخت نشین ها، مقصد سفر چند روزه عالی است که آن را نگین سرسبز استان البرز می نامند.

آبشار هفت چشمه یکی از جاذبه های گردشگری آسارا و البته جاده چالوس است.  این آبشار زیبا در دره ای سرسبز قرار گرفته است که برای رسیدن بهش باید مسافرتی را پیاده روی کرد. هرچند ارتفاع این آبشار 5 متر است اما چشم اندازی زیبا و فضایی آرامش بخش و رویایی دارد. عکاسی از این آبشار، کمپینگ و گشت و گذار در نزدیکی این آبشار می تواند جذاب باشد. بنابراین اگر علاقه مند به طبیعت گردی و هیجان هستید، نام این آبشار را در خاطرتان نگه دارید.

روستای مورود را می توان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی آسارا دانست. این روستای زببا و تاریخی برای علاقه مندان به روستایی انتخاب مناسبی است. قدم زدن در کوچه باغ های این روستا هوش از سر هر بیننده ای می برد. زیباترین حالت این روستا و درکل شهرستان آسارا را در فصل پاییز می توانید ببینید، زمانی که طبیعت هزار رنگ را بر تن آن پاشیده است.

قلعه صلصال یکی از جاذبه های تاریخی شهرستان آسارا است که قدمت آن به دوران قبل از ورود اسلام برمی گردد. برای رسیدن به این بنای تاریخی باید در ابتدای ورودی آسارا از سمت کرج به دنبال تابلوهای قلعه تاریخی صلصال باشید. برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری آسارا و جاهای دیدنی آسارا می توانید به اینجا مراجعه کنید. برای جستجو اقامتگاه نیز پیشنهاد ما مراجعه به سایت رزرو آنلاین ویلا است.

  • نسرین طاهری
  • ۰
  • ۰

دهگلان یکی از زیباترین شهرهای استان کردستان است که هرچند شناخته شده نسیت اما جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی بسیاری دارد. بهترین زمان برای سفر به دهگلان، بهار و تاسبتان است که رودخانه های طهماسبقلی و دهگلان، طبیعت این منطقه را زیبا و دلچسب کرده است. بنابراین اگر علاقه مند به طبیعت و زندگی به سبک مردمان کردستان و روستا دارید در فصل بهار که زیبایی این منطقه دو چندان است از شهرستان دهگلان بازدید کنید.

در این منطقه کوهی به نام شیدا وجود دارد که اهالی آن را شیطه و یا شیبا نیز می نامند. نام این کوه به معنای نور است و در بلندترین قسمت آن قبر امان‌الله خان والی کردستان در زیر بنایی گنبدی شکل قرار گرفته است. البته عده ای می گویند که این مکان مقبره امامزاده شیدای نازار است. البته تمام اهمیت این کوه به بنای تاریخی و مذهبی که در آن قرار دارد نیست. پوشش گیاهی این منطقه که شامل درختان بادام،‌ گون درمنه، گندمیان و مرزه کوهی است نیز زیبایی چشم نوازی را بوجود آورده. بنابراین اگر علاقه مند به طبیعت گردی و بناهای تاریخی هستید با بازدید از این منطقه می توانید با یک تیز دو نشان بزنید.

در نزدیکی کوه شیدا جاذبه گردشگری با نام عجیب شیطان بازار قرار دارد که بازدیدش را نباید از دست داد. منطقه شیطان بازار در دو کیلومتری کوه شیدا قرار دارد و علت شهرتش سنگ های آهکی است که در اثر عوامل طبیعی مانند باد و باران به شکل‌های عجیبی مانند انسان و حیوان درآمده‌اند. علاقه مندان به جاذبه های گردشگری عجیب و عکاسی با بازدید از این منطقه می تواند تجربه ای متفاوت را بدست بیاورند. روستای ماچکه علیا نیز برای مسافران تجربه زندگی به سبک مردمان روستا و آرامشی مثال زدنی را رقم زده است. ماچکه علیا روستایی کوچک اما زیبا با مردمان خونگرمی است که تعدادشان به 300 نفر بیشتر نمی رسد. برای آشنایی بیشتر با شهرستان دهگلان می توانید به اینجا مراجعه کنید و برای رزرو اقامتگاه به اینجا.

  • نسرین طاهری
  • ۰
  • ۰

دیواندره یکی ازشهرهای استان کردستان است که به زمستان های سخت و پربرف خود شناخته می شود. هرقدر که این شهر زمستان های سردی دارد در بهار و تابستان آب و هوایی معتدل و دلچسب دارد. بنابراین بهترین زمان برای سفر کردن به دیواندره این دو فصل است. جاذبه های طبیعی، بناهای تاریخی و فرهنگ مردم این منطقه می تواند خاطراتی دلچسب را برای شما رقم بزند. برای علاقه مندان به سفر و طبیعت گردی، دیواندره منطقه ای بکر و متفاوت است که فرصت بازدید آن را نباید از دست داد.

یکی از شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری دیواندره، کوهستان چهل چشمه است. البته در تلفظ عامیانه به این کوهستان چل‌چمه نیز می‌گویند. این کوهستان برکت بسیاری دارد، رودهای زیادی مانند سیروان ، خورخوره،‌ قزل‌اوزن و زرینه‌ رود در آن جریان دارد و گیاهان دارویی بسیار. درنتیجه اگر علاقه مند به طبیعت گردی و کمپینگ هستید، نام این منطقه را به خاطر بسپارید. برای علاقه مندان به روستاگری نیز، دهستان سارال که از توابع دیواندره است با دشت‌های پر از گل، صدای آواز پرندگان، چشمه‌های جوشان و اهالی صمیمی و خونگرم می تواند خاطراتی فراموش نشدنی را برایتان رقم بزند. این دهستان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری دیواندره است که دشتی زیبا و پهناور دارد. درنهایت تنها می توانیم بگوییم گه اگر راهی این منطقه هستید، بازدید از سارال را فراموش نکنید.

برای علاقه مندان به روستاگردی اما پینشهاد دیگری نیز داریم، روستای زیبا و دیدنی دَروَن. این روستا علاوه بر جاذبه های طبیعی که دارد با داشتن مردمانی که به فرهنگ و آداب و رسوم خود پایبند هستند می تواند جذاب باشد. روستاییان این منطقه در جشن های محلی و روزهای عید به جشن و شادی و به بازی‌های بومی و گروهی مانند گوروابازی، قاو قاو، چاوشاره کی و زوران مشغول می شوند. در اینجا می توانید با سایر جاذبه های گردشگری دیواندره آشنا شوید و عکس های آن را ببینید. برای جستجو اقامتگاه نیز پیشنهاد ما سایت رزرو آنلاین ویلا است.

  • نسرین طاهری
  • ۰
  • ۰

سروآباد یکی از شهرهای مرزی استان کردستان است که با کشور عراق همسایه است. این شهر کمتر از بیست سال است که مستقل شده است و قبل از آن سروآباد یکی از بخش‌های مریوان بوده است. سروآباد شاید آنطور که باید و شاید شناخته شده نباشد اما جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی بسیاری دارد که این شهر را به انتخابی مناسب برای سفر تبدیل کرده است. آب‌و‌هوای کوهستانی و معتدل این منطقه زمستان هایی سرد را برای آن رقم زده و تابستان و بهاری با هوای معتدل را. درادامه از جاذبه های گردشگری سروآباد برایتان بیشتر می‌گوییم.

این منطقه برای روستاگردی انتخاب مناسبی است. روستاهای دزلی و درکی که از توابع سروآباد‌ند با داشتن جاذبه های طبیعی، بافت سنتی و بناهای تاریخی بسیار می تواند تجربه ای فراموش نشدنی را برایتان رقم بزنید. اهالی این روستاها همگی خوش برخورد و خونگرم هستند، فرهنگ و آداب و رسوم اصیل آن ها نیز برای علاقه مندان به آشنایی بیشتر با فرهنگ های مختلف می تواند جذاب باشد. این روستاهای جشن های بهاری دارند که می توانید از نزدیک، موسیقی و رقص محلی‌شان را ببینید.

روستای نسل، نیز یکی دیگر از روستاهای منطقه سروآباد است که در کوهپایه قرار گرفته و منظره ای زیبا دارد. از آنجایی که روستای نسل آب و هوای معتدل و مناسبی دارد در فصل تابستان میزبان مسافران بسیاری است. علاوه بر طبیعتی زیبا و درختان زالزالک، گلابی جنگلی و بلوط، این روستا گورستانی تاریخی با قدمت 500 ساله نیز دارد.

چشمه آب معدنی بل یکی از جاذبه های طبیعی شهر سروآباد است که از دهانه یک غار به‌صورت آبشاری خروشان سرازیر می شود. سرچشمه این چشمه در رشته  کوه زاگرس است و سلامت آب آن از طرف سازمان جهانی بهداشت تایید شده است.

برای آشنایی بیشتر با شهر سروآباد می توانید به اینجا مراجعه کنید و برای جستجو اقامتگاه به سایت رزرو آنلاین ویلا.

  • نسرین طاهری
  • ۰
  • ۰

شهر قروه یکی از شهرهای تاریخی استان کردستان است که آب و هوایی کوهستانی دارد. بهتری زمان برای بازدید از این منطقه بهار و تابستان است. به همین خاطر بسیاری از مسافران تعطیلات نوروز را برای سفر به قروه انتخاب می کنند.  از آنجایی که آثار تاریخی این منطقه به دوراه های تاریخی متفاوتی قرار دارد و با بررسی های انجام شده، باستان شناسان قدمتی طولانی را برای این شهر تخمین زده اند. شهر قروه در میان دشتی زیبا قرار گرفته است و در تابستان ها برای علاقه مندان به کمپینگ انتخاب مناسبی است.

آبشار سنگین آباد که نام دیگر آن آبشار قلوز است، یکی از جاذبه های طبیعی شناخته شده این شهر است. برای رسیدن به آبشار قلوز باید از مسیری سخت و صعب العبور خودتان را به بلندای کوه قلوز برسانید. علاوه بر اینکه این آبشار در بهار و تابستان جلوه زیبایی دارد در فصل زمستان نیز چشم گیر است. این آبشار درفصل سرما کاملا یخ میزند و قند‌یل‌های عظیم‌الجثه ای در آن شکل می ‌گیرد. به همین خاطر است که علاقه مندان به یخ نوری در این فصل راهی شهر قروه می شوند.

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان که در 12 کیلومتری این شهر قرار گرفته است با داشتن کوه‌های مرتفع، تپه  ماهورهای متعدد و دیدنی و زیبا، چشمه‌ها، دره‌های کم‌عمق و صخره‌ها یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این منطقه است. مساحت این منطقه حفاظت شده ۴۳۰۰۰ هکتار است و از آنجایی که منطقه شکار ممنوع است به زیستگاه مناسبی برای کل و بز تبدیل شده است.

چشمه معدنی دنگز نیز علاوه بر زیبایی که دارد به دلیل داشتن خاصیت درمانی و رنگ خاص خود، شناخته شده ترین چشمه‌های استان کردستان است. این چشمه که از دل زمین سرچشمه گرفته است شکلی دایره ای و رنگی متغیر بین نارنجی تا زرد لیمویی دارد. رنگ خاص این چشمه و خاصیت درمانی آن برای بهبود بیمار‌ی‌های پوستی و گوارشی به علت وجود گوگرد است. در اینجا می توانید با شهر قروه بیشتر آشنا شوید. برای جستجو اقامتگاه نیز پیشنهاد ما سایت رزرو آنلاین ویلا و اقامتگاه است.

  • نسرین طاهری
  • ۰
  • ۰

بانه یکی از شهرهای شناخته شده مرزی ایران در استان کردستان است. این شهر بیشتر به خاطر بازار مرزی خود و اجناس ارزان قیمت اما باکیفیتش مورد استقبال مسافران قرار می گیرد. اما با اینحال بانه روستاهای زیبا، طبیعتی سرسبز و بناهای تاریخی دیدنی نیز دارد که در ادامه از آن‌ها بیشتر می‌گوییم. بهترین زمان برای سفر به بانه با در نظر گرفتن آب و هوای کوهستانی آن بهار وتابستان است.

روستای نخبه مکانی عالی برای علاقه مندان به روستاگردی و تجربه زندگی به سبک ساده و بی آلایش است. روستای نخبه با داشتن چشمه های زیبا، مناظر طبیعی چشم نواز برای چند روزی استراحت خارج از شهر انتخاب خوبی است. از برکت وجود چشمه ها و رودخانه های این روستا صنعت پرورش ماهی قزل آلا آن رشد زیادی د اشته و در رستوران های این منطقه می تواند یکی از بهترین غذاهای دریایی را بچشید. در مسجد روستا نیز یک جلد قرآن قدیمی متعلق به ۴۵۳ سال قبل وجود دارد که برای اهالی اهمیت بالایی دارد.

البته شهر بانه طبیعت زیبایی نیز دارد که متاسفانه خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. دریاچه سد بانه در مسیر شهر سقز به بانه و در ۱۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. شما می توانید با همراه داشتن لوازم مورد نیاز ساعاتی را به استراحت و کمپینگ در منطقه بگذرانید. به یاد داشته باشید با نریختن زباله و روشن نکردن آتش می توانید این منطقه را زیبا و سرسبز نگه دارید.

غار شوی که در سال 1347 کشف شده است جاذبه گردشگری مناسبی برای تمام افراد نیست. این غار برای علاقه مندان به آدرنالین و آشنا با غارنوردی اما می تواند جذاب باشد. درمجموعه اما از آنجایی که غار شوی از غارهای آبرفتی و ریزشی است با احتیاط و آمادگی باید وارد آن شد. در اینجا از جاذبه های گردشگری بانه بیشتر گفته‌ایم. برای جستجو اقامتگاه نیز سایت رزرو آنلاین اقامتگاه را پیشنهاد می‌کنیم.

  • نسرین طاهری
  • ۰
  • ۰

بیجار یکی از شهرهای کوهستانی استان کردستان با تاریخی شنیدنی و طبیعتی دیدنی است. در گذشته به این شهر گروس، سهرورد و زرین کمر می گفتند و این روزها لقب بام ایران را دارد. این لقب از آنجایی به آن داده شده که ارتفاع بیجار از سطح دریا ۱۹۴۷ متر است. بیجار قله های شناخته شده ای با نام های زرنیخ، امامزاده ایوب و شاه‌نشین دارد که هرساله کوهنوردان زیادی را به سمت خود می کشاند. بیجار ‌آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد به همین خاطر نیز بهترین زمان سفر تابستان و بهار است. در ادامه از جاهای دیدنی بیجار برایتان بیشتر می‌گوییم.

پل صلوات آباد یکی از بناهای تاریخی این منطقه است که در نزدیکی روستای صلوات آباد قرار دارد. شما در بازدید از این منطقه می توانید از زیبایی های رود قزل‌ اوزن ینز لذت ببرید. این پل تاریخی 9 دهانه بزرگ با طاق‌های جناغی و ۹ دهانه کوچک دارد، معماری که در‌آن زمان مثال‌زدنی بوده است. آنطور که بر روی پل نوشته شده است تاریخ مرمت‌اش سال 1315 بوده است اما متاسفانه تاریخ دقیقی برای زمان ساخت آن تعیین نشده است. هرچند بسیاری قدمت آن را متعلق به دوره سلجوقیان می دانند. طول پل در حدود ۱۳۰ متر است و ارتفاع آن از سطح زمین بین ۵ تا ۱۲ متر متغیر است.

تیمچه حاج شهباز نیز یکی دیگر از بناهای تاریخی شهر یبجار است که برای گشت و گذار و خرید سوغات می تواند انتخاب مناسبی باشد.این تیمچه که 14 حجره دارد با معماری چشم نواز به عنوان مجموعه‌ای تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند. کادربندی های سقف، سقف پوشیده با نورگیز و قوس های زیبا همه ریزه کاری هایی هستند که بازدیدکنندگان را سر به هوا می کند.

سد گلبلاغ نیز مکانی عالی برای استراحت، کمپینگ و تفریحاتی مانند قایق سواری است. در اینجا از جاذبه های گردشگری بیجار برایتان بیشتر می گوییم. درصورتی که به دنبال اقامتگاه باشید نیز سایت رزرو آنلاین سوئیت و اجاره ویلا را به شما پیشنهاد می کنیم.

  • نسرین طاهری